Prof. Wagner Kamakura

Kamakura

Wagner A. Kamakura is the Jesse H. Jones Professor of Marketing at the Jones Graduate School of Business, Rice University. Prior to joining the Jones school, he taught at Duke University, University of Iowa, University of Pittsburgh and Vanderbilt University. Before joining academia, he has worked in market analysis, forecasting and planning at Duratex S.A. and Massey-Ferguson of Brazil. He has also been a visiting scholar to Australia, Brazil, China, Singapore, South Korea and Spain, where he lectures either English, Portuguese or Spanish.

Professor Kamakura holds a Doctor Honoris Causa from Universidad de Granada, a PhD in Marketing from the University of Texas at Austin, a MS in Industrial Engineering from Universidade de São Paulo (Brazil), an EMBA from Fundação Getúlio Vargas (Brazil) and a BS in Mechanical Engineering from Instituto Tecnológico de Aeronáutica – ITA (Brazil).

He has co-authored Estratificação Socioeconomica e Consumo no Brasil and Market Segmentation: Conceptual and Methodological Foundations, as well as close to a hundred articles in the leading academic journals in Marketing as well as other disciplines. His publications have received best-paper awards from the International Journal of Marketing Research, Journal of Marketing Research andJournal of Retailing.

Professor Kamakura has served as the Editor of the Journal of Marketing Research, Area Editor ofMarketing Science and Associate Editor of the Journal of Consumer Research. He is currently a member of the editorial boards of the International Journal of Research in Marketing, Journal of Business Research, Journal of Marketing Research, Journal of Retailing and Marketing Science. His current research interests focus on marketing analytics, consumption and time-use analysis, efficiency analysis, customer relationship management, market segmentation and market structure.

Resumo da palestra: Uma queixa frequente de pesquisadores na área de administração de empresas, principalmente de jovens localizados fora de grandes centros comerciais, é o difícil acesso a dados reais de empresas e consumidores.  Esse difícil acesso é frequentemente utilizado como desculpa para a utilização de alunos em experimentos, e para justificar estudos ‘teóricos’ ou ‘normativos.’  O meu propósito nessa palestra é advogar o uso de dados secundários, e da Internet como uma alternativa barata (ou até mesmo gratuita) ao laboratório de pesquisas.  Para tanto, é preciso uma mudança de orientação, focada na solução de problemas enfrentados pela mercado e a sociedade, ao invés da teoria ou metodologia de interesse do pesquisador. Em outras palavras, o enfoque deve ser na procura de uma melhor solução para problemas importantes da sociedade, e não na procura de problemas que se encaixem na teoria ou metodologia preferida do pesquisador.

Utilizando alguns dos meus recentes projetos como exemplo, tentarei demonstrar que é relativamente fácil encontrar problemas importantes e interessantes já acompanhados com dados disponíveis para a pesquisa acadêmica.  Isso desde que a motivação da pesquisa seja a importância dos problemas às empresas ou à sociedade, ao invés das preferências do pesquisador. Também discutirei como a Internet pode ser utilizada como uma rica fonte de dados secundários e primários para a pesquisa acadêmica.

Os exemplos que utilizarei (de publicações e estudos em progresso) são diretamente relacionados à minha área de especialização, mas os fundamentos teóricos e a metodologia se aplicam a outras áreas de negócios.